PoMesku.org.pl

Zarejestruj się, aby móc brać udział w dyskusji. Uwaga, każdy spam linkowy jest traktowany banem na adres IP, a każdy wątek z linkiem WYMAGA akceptacji moderatora.

TraCer

WRC , KJS itp

Rekomendowane odpowiedzi

Witam chcialem was zapytać co sądzicie o rajdach , wyścigach itp zjawiskach motoryzacyjnych nie mówie tu o wyścigach typu F1 bo są to rejony nie do zdobycia przez zwykłego człowieka . Ale wyścigi typu KJS są w sumie dostępne ale warto zacząć od tego co to jest ten KJS :

KJS czyli Konkurs Jazdy Sprawnościowej to takie nasze polskie przedszkole rajdowe. Jest to mini-rajd, w którym może wziąć udział każdy kto posiada samochód i prawo jazdy. Próby odbywają się zwykle na placach lub parkingach, a samochody ścigają się z czasem między pachołkami.

Trzeba by się też dowiedzieć trochę o przygotowaniu samochodu do takich " rajdów " :

Wnętrze samochodu:

Należy zwrócić uwagę na wyeliminowanie wszystkich luźno leżących przedmiotów oraz pozbycie się niepotrzebnego wyposażenia. Zwrócenie uwagi na maksymalne zmniejszenie ciężaru samochodu ma skutki w postaci lepszych przyspieszeń. Niektóre samochody startujące w tego typu imprezach mają wnętrze przygotowane dokładnie wg . przepisów Gr. A - czyli wszystko co tylko waży a nie jest elementem wzmacniającym karoserię zostało usunięte. Zwracam uwagę na to by drzwi pozostawić całkowicie seryjne a zdejmowanie tzw. tapicerki z drzwi od wewnątrz jest absolutnie zabronione.

Silnik :

Tutaj mamy pole do popisu prawie nieograniczone a w zasadzie tylko, jedynym ograniczeniem są pieniądze. Można przyjąć następujące zasady :

- nie dotykamy się do silnika

- ingerujemy trochę

- idziemy na "maxa"

Oczywiście najczęściej nasze oczekiwania kierują się ku trzeciej opcji. Należy zadać sobie na początku naszych przygotowań pytanie, czy samochód ma służyć do codziennej jazdy czy tylko i wyłącznie do zabaw sportowych. Niestety jedno wyklucza drugie na ogół.

Każdy na najczęściej ma swoją filozofię i receptę na zwiększenie mocy silnika. Poza tym jest bardzo dużo materiałów i w prasie motoryzacyjnej i w internecie oraz w księgarniach i bibliotekach technicznych.

Rzucanie się na zbyt głęboką wodę z fundamentalnym i zasadniczym rozwiązaniem problemów w zakresie radykalnego zwiększenia mocy silnika, spowoduje najczęściej poważne kłopoty i zwiększy ryzyko awarii.

Dla tych, którzy chcą poprawić sprawność silnika ograniczając do minimum możliwość jego uszkodzenia pozostają następujące rozwiązania czy też próby :

Należy spróbować różnych paliw handlowych, filtrów powietrza, świec, dodatków do oleju itp.

Wszystkie zmiany powinny być poprzedzone wcześniejszymi pomiarami trakcyjnymi takiego parametru jak przyspieszenie samochodu np. na odcinku 100 m od startu zatrzymanego. W przypadku KJS jest to najbardziej pożądany parametr obok zdolności samochodu do skutecznego hamowania. Każdą próbę należy powtórzyć kilkakrotnie w tym samym miejscu i podobnych warunkach i obliczyć średni czas. Następnie po wprowadzeniu zmiany powtarzamy pomiary. Wtedy można z dość dużą dokładnością odpowiedzieć sobie na pytanie czy wprowadzone zmiany spowodowały jakiś skutek. Najczęściej okaże się, że efekty są wręcz niewielkie. Tymi sposobami łącznie można zwiększyć moc silnika o kilka procent.

Lepsze efekty da delikatne zmodyfikowanie układu wydechowego poprzez zmniejszenie oporu wypływu spalin jaki daje seryjny układ wydechowy. Należy przy tym pamiętać by nie zwiększać, w początkowym okresie nieznacznych zmian w silniku , średnicy rur w układzie wydechowym. Tego rodzaju modyfikacja w silniku, nieprzygotowanym odpowiednio, spowoduje zmniejszenie maksymalnego momentu obrotowego - tak istotnego w sporcie samochodowym i nie tylko.

Radykalne zwiększenie stopnia sprężania silnika może przyczynić się do wyraźnej poprawy przyspieszeń ale podczas codziennej eksploatacji trzeba będzie stosować paliwo o najwyższej dostępnej liczbie oktanowej, a to podraża koszty eksploatacji. Również trwałość takiego silnika będzie mniejsza.

Wymiana wałka czy wałków rozrządu - bez stosownego przygotowania całego silnika oraz układu wydechowego i układu zasilania z reguły przyczyni się do pogorszenia mocy a szczególnie maksymalnego momentu silnika.

W dziedzinie tuningu elektronicznego można przenieść ogranicznik maksymalnych obrotów silnika w wyższy zakres. Podczas jazdy sportowej, dzięki takiemu rozwiązaniu, można w pełniejszy sposób wykorzystać istniejące przełożenia skrzyni biegów, oszczędzając sobie czasami potrzebę zmiany biegu na wyższy, co zawsze spowoduje stratę czasu na tę czynność. Trzeba być jednak świadomym skutków tego rozwiązania w postaci negatywnego wpływu na trwałość silnika.

Duże pole do popisu mamy podczas koniecznego remontu silnika. Można przy okazji poprawić warunki jego pracy i sprawność poprzez dokładne wyważenie elementów układu korbowo - tłokowego, zmniejszenie masy koła zamachowego, obróbkę głowicy pod kątem zwiększenia sprawności napełniania mieszanką paliwowo powietrzną cylindrów itp. Lżejsze koło zamachowe - tak przydatne podczas prób sportowych nie jest dobrym rozwiązaniem podczas tzw. jazdy codziennej, zmniejszając elastyczność silnika, szczególnie na najwyższych przełożeniach. W samochodach z gaźnikiem, można pokusić się o założenie gaźnika od większego samochodu, należy się jednak liczyć ze zwiększonym zużyciem paliwa. Dość często do wykonania takiej modyfikacji jest potrzebne zaplecze techniczne oparte o różne obrabiarki a także specjalista, który potrafi zespawać elementy, najczęściej ze stopów lekkich.

Najlepiej jednak pozostawić silnik w spokoju, pokusić się o dobrą regulację a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na paliwo i opony i trenować i trenować aż do bólu !

I wtedy okaże się, że na seryjnym silniku można uzyskiwać doskonałe rezultaty i wygrywać konfrontację z "potworami" Waszych Rywali.

Mówiąc prawdę , sam mam zamiar zakupić za niedługo legęde naszej polskiej motoryzacji czyli Fiata 126p i pobawić się w takich imprezach :) .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się